Kółka zainteresowań
KÓŁKA ZAINTERESOWAŃ DLA DZIECI W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Okres przedszkolny to czas, w którym dziecko jest otwarte na nowe doświadczenia, czuje nieodpartą potrzebę poznawania. Proces uczenia się małego dziecka polega na dążeniu do wiedzy, umiejętności i doświadczeń.W naszym przedszkolu jedną z form zajęć są kółka zainteresowań. Zajęcia te rozbudzają i pogłebiają zainteresowania i predyspozycje indywidualne dzieci, rozwijają umiejętności twórcze oraz zdolności społeczne i emocjonalne, jak również przygotowują dzieci do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z emocjami.
W tym roku realizowane będą następujące kółka zainteresowań:
KÓŁKO SPORTOWE „MALI SPORTOWCY”
Prowadzący: mgr Katarzyna Marczewska
Ruch jest przejawem życia, towarzyszy człowiekowi od chwili narodzin. Jest czynnikiem kształtującym organizm człowieka i jego funkcje. Aktywność fizyczna jest szczególnie ważna u dzieci, które znajdują się w fazie intensywnego wzrostu, wzmacniania i dosonalenia. Wiek przedszkolny nazwany jest złotym wiekiem motoryczności. Każdego dnia dzieci muszą mieć wystarczająco dużo okazji do aktywności fizycznej. Dzięki zabawom ruchowym dziecko nabiera umiejętności indywidualnej i grupowej. Podczas zajęć rozwija pamięć, myślenie i uwagę, sprawdza swoje możliwości.
Cele ogólne:
-rozwijanie sprawności ruchowej, propagowanie zdrowego stylu życia oraz podnoszenie wydolności organizmu.
Cele szczegółowe:
-zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu;
-rozwijanie sprawności fizycznej poprzez gry i zabawy ruchowe;
-doskonalenie sprawności ruchowej poprez ukierunkowane ćwiczenia gimnastyczne
Metody:
-metoda zabawowo- naśladowcza;
-metoda bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa);
-metoda ścisła.
KÓŁKO BADAWCZE „MALI ODKRYWCY”
Prowadzący:mgr Martyna Skrzypczach
Dzieci w wieku przedszkolnym przejawiają naturalną ciekawość otaczającego świata. Bardzo często zadają pytania „dlaczego?”, „po co?”. Wszystkiego chcą dotknąć, spróbować. Bardzo często samodzielnie próbują eksperymentować i budują własne teorie. Bardzo ważne jest, aby właśnie tą ciekawość ciągle pobudzać, podtrzymywać oraz zaspokajać. Najlepszym sposobem na zaspokojenie dziecięcej ciekawości świata są zabawy badawcze oraz eksperymenty o charakterze badwaczym. Zabawy polegające na wykonywaniu prostych doświadczeń, eksperymentów pozwalają dziecku poznać, odkryć nieznane właściwości rzeczy, przedmiotów, zjawisk. Dziecko doświadcza to w sposób czynny i samodzielny. Działa, myśli, poznaje funkcjonowanie przedmiotów, zjawisk ich cech, właściwości oraz zależności przyczynowo- skutkowych między badanymi przedmiotami i zjawiskami. Dzięki zabawom badawyczym oraz eksperymentom u dzieci rozwija się myślenie przyczynowo-skutkowe, jak również orientacja w otaczającym świecie.
Cele ogólne:
-rozwijanie aktywności poznawczej dziecka poprzez działania badawcze;
-podniesienie jakości pracy poprzez stsosowanie nowoczesnych metod zabawy z elementami doświadczenia , obserwacji oraz eksperymentowania.
Cele szczegółowe:
-rozbudzanie zainteresowań dzieci;
-pobudzanie i rozwijanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka;
-rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i technicznych;
-stawianie i rozwiązywanie problemów;
-dostrzeganie zwiąków przyczynowo- skutkowych;
-doskonalenie logicznego myślenia oraz wyciąganie wniosków na podstawie doświadczeń oraz własnej obserwacji;
-wzboganienie słownictwa o nowe pojęcia;
-kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach.
Metody:
-słowne- rozmowa, instrukcja, objaśnienia;
-czynne- samodzielnych doświadczeń, zadań, ćwiczeń;
-oglądowe- obserwacja, demonstracja.
KÓŁKO PLASTYCZNE „PLASTUŚ”
Prowadzący: mgr Karina Kubiak
Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój intelektualny, zainteresowania. Ważne jest, aby zapenić dziecku możliwość swobodnej i twórczej wypowiedzi. Podczas tworzenia dziecko doznaje silnych przeżyć. Wynikają one nie tylko z samego działania lecz także z możliwości wyrażania środkami plastycznymi własnych myśli i uczuć, których dziecko nie byhłoby w stanie opowiedzieć słowami. Wychowanie plastyczne pełni funkcję terapeutyczną. Przez organizowanie różnorodnych form aktywności plastycznej oraz rozwijanie i kształtowanie jego różnych umiejętności- usuwa zahamowania i poczucie niepewności, uczy wiary we własne siły, we własne możliwości twórcze.
Cele ogólne:
-rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz ich wrodzonych możliwości twórczych poprzez różne działania plastyczne.
Cele szczegółowe:
-stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych;
-rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej;
-kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;
-budzenie wiary we własne możliwości
Metody:
-pokaz;
-oberwacja;
-objaśnienia, instrukcje;
-działania praktyczne;
-zadań stawianych do wykonania.
Kontakt
EKOLUDKI - Przedszkole Miejskie nr 3
ul. Niepodległości 19
66-470 Kostrzyn nad Odrą
Telefon: 95 752 21 84
Kadry: 95 752 23 10
Dyrektor: 95 752 23 01
e-mail: kontakt@pm3kostrzyn.pl